Overslaan en naar de inhoud gaan

De transitie naar elektrische mobiliteit

Nu de nieuwe federale regering onlangs besliste dat alle nieuwe bedrijfswagens vanaf 2026 volledig CO2 vrij moeten zijn, komt voor menig bedrijfsleider de omschakeling naar een elektrisch wagenpark wel heel dichtbij.

Bij de omschakeling van uw huidige klassieke carpolicy naar een carpolicy met elektrisch en/of hybride voertuigen komt wel wat meer kijken dan het leasen of aankopen van het voertuig. Gaat u als bedrijfsleider dadelijk voor een volledig elektrische vloot of is het interessant om ook nog (plug-in) hybrides mee in het aanbod op te nemen? Zijn (plug-in) hybrides goedkoper en moet u ze wel of niet opladen? Zijn elektrische wagens duurder in aankoop/lease en hoe kan dit ooit in uw budgettering passen?

Als bedrijfsleider moet u ook de juiste keuze maken omtrent de correcte laadinfrastructuur op het bedrijf én thuis bij uw werknemers. Daarnaast is het niet onbelangrijk om de juiste inschatting te maken van de impact van de elektrische vloot op uw bestaande elektrische aansluiting in functie van de gewenste laadsnelheden. En last but not least: de terugbetaling van de laadkosten thuis en onderweg moeten ook best op voorhand bekeken worden.

Elexys kan u samen met Stroohm, dé expert op het gebied van elektrische mobiliteit, van A tot Z ontzorgen bij deze omschakeling.

Werner De Decker - Algemeen Directeur Elexys

Stap één is een haalbaarheidsstudie waarin u een duidelijk beeld krijgt van welke medewerkers er kunnen overschakelen naar elektrisch/hybride rijden. Eigenlijk moet u vooraleer u de overstap naar een elektrische vloot maakt van elke werknemer een “bestuurdersprofiel” opmaken. Het bestuurdersprofiel van een medewerker in buitendienst die veel klantenbezoeken en maar 1 keer per week op kantoor aanwezig is vereist immers een gans andere benadering dan een medewerker die gans de dag op kantoor werkt. Het bestuurdersprofiel zal u als bedrijfsleider toelaten om te bepalen welk type auto uw medewerker nodig heeft om zijn taken te kunnen uitvoeren en te beslissen of er een elektrische of hybride versie beschikbaar is op de markt.

 

Als u een goed beeld heeft van de verschillende bestuurdersprofielen in uw bedrijf, dan zal de volgende stap in een goede haalbaarheidsstudie u een correct beeld geven van de benodigde laadinfrastructuur. De bestuurders die veel kilometers rijden en maar 1 keer per week op kantoor aanwezig zijn, zullen heel snel en heel veel kilometers willen laden terwijl die medewerkers die dagelijks op kantoor aanwezig zijn geen nood hebben om snel en veel kilometers te kunnen laden. Zij zullen tevreden zijn met een andere laadtijd.

 

De laadtijd is de tijd die nodig is om een accu volledig op te laden. Deze is afhankelijk van de capaciteit van de accu en het laadvermogen dat de auto toelaat. Het is voor alle duidelijkheid het voertuig dat beslist welk maximaal laadvermogen toegestaan is voor het opladen van de accu. Investeren in een laadpaal met een maximaal laadvermogen van 22kW terwijl de auto maar een maximaal laadvermogen van 11kW toestaat om te laden is dus te vermijden.

In onderstaand voorbeeld voor een Tesla Model 3 met een accu van 74 kWh en die toelaat om opgeladen te worden aan onderstaande vermogens is te zien hoe het laadvermogen van de laadpaal en de capaciteit van de accu de laadtijd bepalen.

Vermogen Laadpaal

 

Accu

  Theoretische Laadtijd   Werkelijke Laadtijd

3.7 kW

 

74 kWh

 

20u (74kWh/3.7kW)

 

24u

11 kW

 

74 kWh

 

6u en 44min (74kWh/11kW)

 

8u

22 kW

 

74 kWh

 

3u en 22min (74kWh/22kW)

 

4u

In realiteit zal de werkelijke laattijd hoger uitvallen omdat er ook verliezen zijn (warmte- en kabelverliezen) die optreden bij het opladen van een accu.

 

Vaak is het handiger om te werken met het begrip laadsnelheid. De laadsnelheid geeft aan met hoeveel km een accu per uur wordt bijgeladen en is daarmee een goede indicatie hoe lang u dient te wachten voordat u een bepaalde aantal km kunt afleggen. De laadsnelheid hangt af van het laadvermogen van de laadpaal én energieverbruik van een auto. Een zuinige elektrische auto is dus niet alleen belangrijk om het energieverbruik (en daarmee de kosten) zo laag mogelijk te houden, het levert ook nog eens een hogere actieradius per tijdseenheid op bij het laden.

 

Als we voor dezelfde Tesla Model 3, die een energieverbruik heeft van 15,6 kWh per 100km, de laadsnelheid berekenen voor dezelfde drie laadpalen als hierboven dan komen we aan volgende laadsnelheden:

Vermogen Laadpaal

 

Energieverbruik per 100km

  Theoretische Laadsnelheid   Werkelijke Laadsnelheid

3.7 kW

  15,6 kWh/100km  

24 km/h (3.7kW / 15,6 kWh / 100km)

 

20 km/h

11 kW

 

15,6 kWh/100km

 

71 km/h (11kW / 15,6 kWh / 100km)

 

60 km/h

22 kW

 

15,6 kWh/100km

 

142 km/h (22kW / 15,6 kWh / 100km)

 

120 km/h

In realiteit zal de werkelijke laadsnelheid lager zijn omwille van verliezen (warmte- en kabelverliezen) die optreden bij het opladen van een accu.

 

Voor de echte veelrijders zal dus de combinatie van een laadpunt thuis en gebruik van publieke snelladers de aangewezen oplossing zijn. Snelladers zijn vandaag nog zeer duur omdat ze in staat moeten zijn de accu van het voertuig in zeer korte termijn op te laden. Snelladers staan dan ook vooral bij tankstations en locaties aan een snelweg of hoofdwegen. Een snellaadpunt is qua investering vele malen duurder dan een standaard oplaadpunt. Ook is er een veel duurdere netaansluiting nodig. De installatiekosten voor een snellaadpunt kunnen al snel vele tienduizenden Euro's bedragen. Voor thuis is snelladen hierdoor niet echt een optie en vaak ook helemaal niet nodig. Als een auto over de nacht geparkeerd staat, dan is deze in de meeste gevallen de volgende ochtend weer helemaal opgeladen.

Snellader

Afhankelijk van de door u gekozen aanpak zal de snelheid waarmee er elektrische wagens kunnen bijkomen in de vloot variëren. Daarom bekijkt u best meteen op basis van uw bedrijfsprofiel hoeveel laadpunten er nodig zouden zijn in de komend jaren, rekening houdend met wie van de medewerkers er al thuis kan laden wat, in de meeste gevallen, de eenvoudigste oplossing is. De werknemer parkeert zijn/haar wagen, plugt de stekker in en ’s morgens is de batterij terug volledig opgeladen.

Het process van de terugbetaling van de laadkosten thuis hangt af van het profiel van de bestuurder. Heeft de bestuurder een eigen vennootschap, dan kan er gekozen worden voor een laadoplossing die het exacte verbruik in kWh gaat meten. Een alternatief is kiezen voor een forfaitaire terugbetaling van het verbruik. Dit kan de keuze qua laadpunt ook beïnvloeden. Laadpunten zonder kWh meter zijn tenslotte goedkoper. Wanneer je de verbruikte energie exact gaat meten en terugbetalen - wat voor de bredere vloot ook aangeraden is – dan moet het laadpunt thuis dit natuurlijk technisch kunnen. Verder is het ook belangrijk dat het laadpunt thuis in staat is om dat verbruik door te communiceren naar de “cloud”. Op die manier is het voor de werkgever mogelijk om relatief eenvoudig een geautomatiseerd terugbetalingsproces op te zetten. Het verbruik terugbetalen doet u als werkgever ook best op basis van tarieven die de periodieke prijsschommelingen volgen, zoals dat eigenlijk vandaag ook met tankkaarten gebeurt.

Met kennis van al deze factoren kan u de technische vereisten voor uw laadoplossing gaan bepalen (minimum of maximum laadsnelheid, badge mogelijk of niet, open of gesloten systeem, load balancing mogelijk of niet,…). 

 

Het merk van type laadoplossing is van ondergeschikt belang, zolang de leverancier maar voldoet aan de door u vooropgestelde eisen.

Bart Massin - Oprichter Stroohm

Het optimaliseren van het juiste merk en de kosten, daar zorgt onze partner Stroohm voor.

Werner De Decker - Algemeen Directeur Elexys

Tenslotte: hou ook zeker rekening met ‘load balancing’ wanneer u omschakelt naar een elektrische vloot zodat het aantal benodigde laadpunten en bijgevolg het gebruikte piekvermogen wordt beperkt om dure distributiekosten te vermijden. Beschikt u over een leveringscontract met een vermogen-term, dan is het beperken van uw maximaal afgenomen vermogen uit het distributienet al helemaal belangrijk (zie het artikel “De revival van de vermogen-term in de energiecontracten” van 15/10/2020 op onze blog).

 

Is uw bestaande aansluiting ontoereikend om het benodigde vermogen voor de elektrische vloot te leveren, dan is het misschien tijd om de kost van de verzwaring van de bestaande aansluiting in detail te budgetteren gecombineerd met het plaatsen van een PV installatie.

Uw Elexys Account Manager en onze expert in elektrische bedrijfsvloten en laadoplossingen Stroohm zal u bij deze studie ondersteunen en adviseren. Neem contact op met uw Account Manager of mail ons op info@elexys.be.

Lees ook deze blogberichten

Persbericht

Elexys gedwongen haar activiteiten als energieleverancier stop te zetten in het Waalse en Brusselse gewest.

We helpen u graag!

Is Elexys de energieleverancier voor uw bedrijf? Dat onderzoeken we graag boven een warme kop koffie. Geef ons een seintje om een afspraak vast te leggen. 

THINK

Door middel van een grondige analyse en evaluatie van uw energievraagstuk stippelt Elexys de meest efficiënte en voordelige oplossing voor uw bedrijf uit.

SMART

Elexys moedigt haar klanten aan om slim om te gaan met energie. Daarom bieden we via My Elexys een transparant overzicht van uw energieplan en de huidige marktprijzen.

ENERGY

Elexys ontfermt zich over energie in al haar facetten. Naast het leveren en aankopen van energie, leggen we ons toe op het delen van onze jarenlange expertise binnen de markt.